BILA MEMBAYAR CUKAI TAKSIRAN ?
Dalam bil cukai taksiran, anda akan diberi tarikh akhir pembayaran. Anda dikehendaki membayar sebelum tarikh tersebut. Jika anda tidak menerima bil cukai taksiran, anda hendaklah datang ke kaunter Majlis untuk memohon bil salinan.
Kawasan |
Tempoh |
Tarikh Akhir Pembayaran |
Kawasan Bandar |
Jan-Jun |
31 Mei |
Jul-Dis |
30 October |
Kawasan Luar Bandar |
Jan-Dis |
30 October |
|
DIMANAKAH BOLEH MEMBAYAR CUKAI TAKSIRAN ?
- Pejabat Majlis Daerah Simunjan
- Pejabat Kecil Gedong MDS
- Pejabat Kecil Sebuyau MDS
Pembayaran boleh dibuat dengan wang tunai, cek, kiriman wang atau kiriman pos kepada Majlis Daerah Simunjan.
APAKAH TANGGUNGJAWAB SAYA SEBAGAI SEORANG PEMBAYAR CUKAI ?
Adalah penting bagi pembayar cukai taksiran membayar cukai taksiran sebelum tarikh akhir pembayaran. Dengan berbuat demikian, Majlis akan dapat mempertingkatkan mutu servis dan kemudahan awam yang disediakan.
- Membayar cukai taksiran sebelum tarikh akhir pembayaran
- Memberitahu Majlis jika terdapat pertukaran alamat pos
- Membekalkan alamat peti surat pos jika ada.
- Memberitahu Majlis secara bertulis jika terdapat pertukaran hakmilik serta menyampaikan salinan memorandum pindahan atau dokumen hakmilik terakhir.
- Memberitahu mengenai pemindahan hakmilik dalam borang F yang boleh didapati dari pejabat Majlis
- Memeriksa dan menjelaskan sebarang cukai taksiran kepada Majlis sebelum pertukaran hakmilik berlaku
- Memberitahu Majlis melalui surat-menyurat jika bangunan diubahsuai atau dirobohkan.
- Memberitahu Majlis secara bertulis jika ingin memohon pengurangan cukai taksiran atas sebab bangunan anda tidak diduduki.
- Memberi kerjasama kepada pegawai Majlis apabila pegangan diperiksa untuk tujuan cukai taksiran
- Memberitahu Majlis secara bertulis jika telah mendirikan bangunan tanpa pelan bangunan
MENGAPA CUKAI TAKSIRAN SAYA BERBEZA DARIPADA JIRAN SAYA ?
Perbezaan nilai cukai taksiran adalah disebabkan oleh :-
- Jenis bangunan
- Keluasan lantai
- Lokasi
- Bahan-bahan pembinaan
- Pengunaan
APAKAH SAYA LAYAK MENERIMA REBAT JIKA BANGUNAN SAYA TIDAK DIDIAMI ?
Anda hendaklah memberi notis kepada pihak Majlis dalam masa 14 hari jika bangunan anda kosong dan tidak didiami. Anda akan layak diberi rebat jika segala syarat dalam peraturan 5 & 6 terkandung dalam peraturan ( Kadaran ) Pihak Berkuasa Tempatan 1997 dipatuhi.
|